Když v roce 2005 dorazil do Varšavy mladý Polák Robert Dobrzycki s mandátem založit první evropskou pobočku americké společnosti Panattoni Development Company, nikdo tehdy netušil, že tím začíná nová kapitola evropského trhu logistických nemovitostí. Dnes, po dvaceti letech, je Panattoni Europe synonymem stability, inovací a partnerství. A největším developerem průmyslových nemovitostí v Evropě.
Z původní americké firmy, kterou v roce 1986 v Kalifornii založil Carl Panattoni, vyrostl globální gigant s více než 57 miliony m² realizovaných projektů na třech kontinentech. Evropská větev dnes představuje samotné jádro celé skupiny. „Carl mi tehdy dal naprostou důvěru a volnost,“ vzpomíná Robert Dobrzycki. „Řekl jen: udělej to po svém – a udělej to lépe.“
První projekty na sebe nenechaly dlouho čekat: hala pro H&M u Poznaně, výrobní centrum Coty v Bielsko-Białé. Spustila se lavina. Panattoni se stalo průkopníkem tzv. BTS („build-to-suit“), tedy výstavby na míru konkrétním nájemcům. O dvacet let později má na svém kontě více než 24 milionů m² dokončených projektů v Evropě a téměř 1 500 spokojených klientů – od Amazonu až po Leroy Merlin, automobilky či technologické firmy.
Panattoni v Evropě rostlo a z Varšavy se rozšířilo do Prahy, Bratislavy, Berlína, Londýna, Paříže, Madridu či Milána. Ceslosvětově dnes působí už v 17 zemích, od Portugalska po Indii, a v posledních letech vstoupilo také na blízkovýchodní trhy. Za dvacet let realizovalo projekty v hodnotě více než 8 miliard eur a poslední dekádu každoročně dodává největší objem logistických ploch v Evropě.
Ačkoli je dnes Panattoni globálním lídrem, uvnitř si zachovalo kulturu rodinné firmy. „Nejsme korporát, jsme tým lidí, kteří chtějí tvořit,“ říká Anita Pietrykowska, která do firmy nastoupila v roce 2009 a dnes řídí marketing pro celý evropský a asijský region. „Kdo má nápady, dostane prostor. Kdo má odvahu, dostane zodpovědnost.“ Právě díky této filozofii Panattoni dlouhodobě přitahuje talentované lidi a udržuje si velmi nízkou fluktuaci – v týmu je běžné, že lidé zůstávají deset a více let.
Flexibilita a rychlost rozhodování umožnily firmě růst i v dobách krizí. Během finanční recese v roce 2009 zvýšila svůj tržní podíl, během pandemie COVID-19 dokázala využít boom e-commerce a rekordní poptávku po skladech a logistických centrech. V roce 2019 dokončila největší projekt v Polsku – 210 000 m² pro Amazon v Gliwicích, plně robotizované distribuční centrum, které se stalo symbolem nové éry logistiky.
Moderní logistická centra Panattoni už dávno nejsou jen „sklady“. Jsou to komplexní, energeticky efektivní a udržitelná pracoviště. Více než 5,7 milionu m² evropských projektů získalo certifikaci BREEAM „Very Good“ nebo vyšší. Společnost aktivně integruje solární panely, systémy recyklace vody či zelené plochy a systematicky uplatňuje ESG standardy ve všech nových projektech.
„Udržitelnost už dávno není marketingová nálepka, ale základní investiční parametr,“ říká Robert Dobrzycki. „Chceme, aby naše budovy obstály i za dvacet let.“
Panattoni není jen developer – je to partner. Od výkupu pozemků přes projektování až po správu objektů poskytuje komplexní řešení pod jednou střechou. I díky tomu je dnes preferovaným partnerem mezinárodních investorů, fondů a family offices. Spolupráce s Newport Logistics Fund III a ONE FAMILY OFFICE spojuje tento příběh úspěchu i se střední Evropou. A otevírá prostor pro další investory, kteří hledají dlouhodobou jistotu v reálných aktivech.
Po dvaceti letech na evropském kontinentu zůstává Panattoni věrné své filozofii: tvořit hodnoty, které přetrvají. V každé hale, v každém projektu, v každém partnerství.
© Copyright One Family Office a. s.